Friday, May 1, 2009

Bayang-bayang watak wayang.


Etong dan Akeng in action.

Semalam, sedang aku godek-godek mangkuk waktu buat kek coklat kukus [resepinya di email kaklong], aku teringatkan kisah aku kecil-kecil dahulu. Tiba-tiba aku berasa rindu. Rindu sama wayang. Selembar kulit yang diukir dan dibentuk menjadi sosok manusia yang kemudian digunakan untuk menceritakan kisah-kisah tertentu,sepertinya kisah pandawa lima dalam Mahabarata mahupun kisah cinta tragis (menurutku) Rama Shinta dalam Ramayana. Wayang kulit memang indah tetapi yang lebih indah lagi adalah falsafah dan pencerahan yang dikandungnya. Menjadi seni rakyat yang sebetulnya digemari, wayang kulit banyak menyampaikan mesej kemasyarakatan secara mudah.



Kalau dulu menyaksikan wayang kulit di padang sekolah memang asyik. Melihat orang beramai-ramai menunggu Wayang Kulit Sri Asun dengan lawak bersahaja Etong dan Akeng sangat mengujakan. Sri Asun memang terkenal di Kedah, sama hebatnya dengan wayang kulit Nang Thalung dan Nakhon Si Thammarat di Setoi, selatan Siam. Di Kedah siapa yang tak kenal Etong, Pak Tam dan Seniman Nunui. Dengan kacang rebus yang dibeli daripada penjual di tepi pagar sekolah, aku selesa walau berhimpit menunggu tirai putih menjelmakan bayang-bayang. Tok wan memang penggemar wayang kulit, ketawa sampai menampakkan barisan gigi palsunya yang putih bersih. Tok wan juga orang wayang di masa mudanya [mengikut kata ibu].


Ini Pak Tam.

Kalau tak salah, tok dalangnya Pak Majid. Pak Majid mewarisi bakat ayahnya dalang Mohd Noh Mahmud yang menubuhkan Wayang Kulit Sri Asun pada 1973. Aku tertanya-tanya masihkah wayang kulit jadi hiburan masyarakat di sana. Wayang Kulit Sri Asun sememangnya mewarnai masa kecilku di Kedah. Sepertimana ikan pekasam yang jadi identiti Jelapang Padi ataupon keropok lekor yang sinonim dengan masyarakat Terengganu, Wayang Kulit Sri Asun juga mesra di ingatan orang utara.

No comments:

Post a Comment