Tuesday, April 7, 2009

Kepulangan tok

Death leaves a heartache no one can heal,
love leaves a memory no one can steal.


Kematian dan kasih, menumbuhkan rindu yang tak mungkin ada sesiapa mampu menyembuhkan. Kepulangan aku ke tanah air sebetulnya demi tok. Melihat dia masih mampu tersenyum menyambut kehadiran aku, dengan tangis gembiranya setiap kali aku pulang dari Seremban, Banting atau rantau orang itu nikmat yang membahagiakan. Tapi itu hanya jadi mimpi. Tok telah pulang ke tempat dia dipinjamkan, untuk selama-lamanya. I’m still in a daze and grieving but take comfort from the fact that she died peacefully on Friday morning and was buried after Friday prayers during which many joined in the funeral congregation. She died surrounded by her loved ones.

Aku punya ibu-bapa yang memberi kasih tak ternilai, dan aku juga punya datuk dan nenek yang aku telah anggap seperti juga ibu bapa. Aku hidup dengan kasih-sayang mereka. Keluarga yang tanpa dapat aku nafikan, menyayangi aku. Aku bukan orang yang baik untuk diberikan segala nikmat tuhan ini. Aku tak menyalahkan mereka merahsiakan pemergian tok, sedang aku menghabiskan peperiksaan yang masih berbaki. Tok pulang ketika aku menyudahkan tahun kedua MBBS dalam ketidaksediaan aku untuk menjawab peperiksaan. Syukur tuhan aku mampu melalui, dan kini di tahun tiga.

Aku bercita-cita untuk melihat tempat orang. Kata tok, satu hari nanti kakngah akan pergi jauh merantau. Tapi tok tak akan sedih, malahan gembira kalaupon kakngah tinggalkan tok. Kepulangan tok seolah-olah membawa pergi living proof masa lalu, yang membahagiakan. Tapi ingatannya masih di hati aku, tanpa siapa dapat memadamkannya.

No comments:

Post a Comment